Instalacje LPG - montaż i serwis
Zalety Sekwencyjnego Wtrysku Gazu:
01 całkowite wyeliminowanie różnic pomiędzy jazdą na gazie a jazdą na benzynie
02 pełna automatyzacja podczas eksploatacji
03 samoczynne przełączanie na zasilanie gazem po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury
04 automatyczny powrót z zasilania gazem na zasilanie benzyną w przypadku wyczerpania się gazu w butli (sygnalizowany dźwiękowo)
05 krótki czas montażu dzięki wyeliminowaniu podłączeń do czujników na silniku (wykonywanych w układach gazowych poprzednich generacji)
06 niska cena za urządzenie tak wysokiej klasy
07 "reprogramowalność" komputera SGI pozwala na możliwość zamontowania urządzenia do innego samochodu (przekładka)
08 łatwa diagnostyka na odległość dzięki wykorzystaniu modemu telefonicznego
09 wysoka jakość spełniająca wymagania producentów samochodów (urządzenia SGI montowane są fabrycznie)
10 dzięki dużej prędkości pracy i dużemu otwarciu wtryskiwaczy gazu nie ulegają one zatykaniu i nie są wrażliwe na jakość gazu, co gwarantuje optymalną sprawność zarówno zimą jak i latem
11 wielopunktowy wtrysk gazu eliminuje ryzyko wystąpienia "wybuchów powrotnych" gazu w kolektorze ssącym
12 zawartość spalin spełnia surowe wymagania norm europejskich (EURO 2, EURO 3, EURO 4)
Instalacje gazowe III generacji
Trzecia generacja LPG – wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej. Instalacje tej klasy przeznaczone są do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu dolotowego podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa. Podstawowym wyznacznikiem instalacji gazowych do wtrysku wielopunktowego jest zachowanie zbliżonego do oryginalnego miejsca powstawania mieszanki gazowo-powietrznej. Ponadto gaz powinien być podawany przez wtryskiwacz o charakterystyce podobnej do wtryskiwacza benzyny.
Zasada działania
Za pomocą silnika krokowego następuje bezpośredni wtrysk gazu do kolektora dolotowego. W instalacji takiej zostaje wyeliminowany mieszalnik. Można to porównać do benzynowego silnika o wtrysku jednopunktowym. System charakteryzuje się dużą szybkością pracy, ale jego wadą jest to, że wszystkie cylindry mają takie samo sterowanie. Problem ten został wyeliminowany w kolejnej generacji.
Elementy instalacji gazowej III generacji:
01 Wlew gazu
02 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
03 Przełącznik benzyna gaz
04 Rozdzielacz gazu
05 Refulator składu mieszanki
06 Reduktor(parownik)wraz z elektrozaworem
07 Sonda lambda
08 Sterownik
Instalacje gazowe IV generacji
Czwarta generacja LPG to instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy.
Wtrysk sekwencyjny stosowany jest w samochodach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej EOBD lub OBDII. Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostały różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny.
Zasada działania
W instalacji gazowej czwartej generacji gaz płynny LPG w celu zmiany w fazę lotną doprowadzany jest do reduktora za pośrednictwem zintegrowanego z nim elektrozaworu gazowego. Po zredukowaniu ciśnienia gazu do około 2 barów i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu filtrującego. Moduł ten odpowiedzialny jest za dokładne oczyszczenie gazu z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w elektrozaworze. Dodatkowo moduł ten wyposażony jest w czujnik ciśnienia gazu i czujnik temperatury gazu.
Po wyjściu z modułu sterującego pod stałym nadciśnieniem 2 barów gaz dostaje się do listwy wtryskowej z osadzonymi wtryskiwaczami, zamontowanymi na dolocie kolektora dolotowego każdego cylindra. Dawkę LPG kontroluje komputer silnika. Oblicza on moment otwarcia wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno, dzięki czemu do cylindrów trafia odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu ilość gazu. Z wtryskiwaczy gaz doprowadzany jest w pobliże zaworów dolotowych. Warto podkreślić, że dawka gazu dla każdego cylindra determinowana jest przez kontroler wtrysku benzynowego.
Z tego powodu nie ma konieczności stosowania emulatorów systemu OBD, a parametry pracy silnika są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego w całym zakresie obrotowym. Dzięki temu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz. Obsługa systemu odbywa się poprzez centralkę wewnątrz kabiny, która automatycznie przełącza silnik na zasilanie gazem po jego rozgrzaniu (jest też możliwość przełączania ręcznego). Na życzenie klienta centralka może podawać poziom gazu w zbiorniku lub tylko rezerwę. Jest to instalacja bardziej ekonomiczna, bezpieczniejsza i oczywiście droższa od poprzednich generacji instalacji gazowych.